11 клас

15.01.2017

Завдання ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови
11 клас

1. Замініть подані фразеологізми словами-синонімами або синонімічними словосполученнями:
брати за горло, грати першу скрипку, збитися зі стежки, заламувати руки, пекти раків, рукою подати.
6 балів

2. Поєднайте прикметники з іменниками, що пропонуються.
Діалектний // діалектичний: експедиція, практика, мовлення, ареал, слова, особливості.
матеріальний // матеріалістичний: інтерес, становище, стан, цінності, світ, філософія
дипломний // дипломований: проект, учасник, фахівець, робота.
3 бали

3. Відредагуйте речення:
Ароматичні добавки різних лікарських трав надають чаю дуже приємного, неповторного прикусу.
Для рішення цього завдання треба примінити зовсім другий підхід.
Серед міроприємств по відзначенню цього свята були слідуючи: виступ музичного колективу, конкурси і вікторини.
На протязі тижня він не відвідував заняття із-за хвороби.
Приймаючи участь у самій найважливішій справі, він аніскільки не сумнівався в її.

5 балів

4. З’ясуйте значення слів іншомовного походження. З двома з них (на вибір) складіть речення.
Акселерація, альма-матер, амбіція, дизайн, дилер, егіда, екзил, екзальтація.
6 балів

5. Напишіть твір-роздум
«Поезія – це завжди неповторність…» (Ліна Костенко)
10 балів


Завдання ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української літератури
11 клас
1. Дайте відповідь на одне з питань за вибором (7 балів):
- Дайте визначення поняття “розстріляне відродження”. Назвіть представників.
- Охарактеризуйте основні тенденції української поезії 1920-х років.
- Проаналізуйте символічно-планетарні образи в збірці П. Тичини «Сонячні кларнети».
- Проаналізуйте неореалістичні та імпресіоністичні засоби зображення в новелі Г. Косинки «В житах».

2. Поясніть значення поданих нижче літературознавчих термінів. Наведіть приклади (6 балів):
‑ експресіонізм;
‑ кларнетизм;
‑ деструкція.

3. Проаналізуйте поетичний текст Ліни Костенко «Скіфська баба» за такою схемою: основний мотив, ключові образи, система віршування і її характерні риси в аспекті ритміки, строфіки, особливості лексики, тропи, поетичні фігури і їх роль у розкритті авторського задуму (12 балів).
Ти, скіфська баба, кам’яна незграба,
стоїш в степах... Курай і бугила...
Яка ж ти баба, ну яка ж ти баба?!
За сто віків дитя не привела!
Були б у нього кремінь-ноженята,
ото вже б гупотіло по ланах!
Чого смієшся? Космос нежонатий,
а ти стоїш одна у полинах.
Невже ж таки ніхто не женихався?
А висить же в музеях твій портрет.
Тобі козацький череп усміхався,
та це – минуле. Ти дивись вперед.
Ти звикла – коні, гаківниці, стріли,
зрадецькі хани з профілем шулік...
Ти це забудь. Усе це застаріле.
Поглянь навколо. Це – двадцятий вік.
А ти стоїш. Звітріли коси й руки.
Скришились плечі, – може, скажеш, ні?
Були б у тебе кам’яні онуки.
Ти розумієш, бабо? Кам’яні!
Ото – літак, а не якась дараба.
Це все – прогрес. А ти стара як світ...
Сміється баба, клята скіфська баба,

сміється, ухопившись за живіт.



18.12.2016


1.«Шевченко цілком заслуговує на почесті, якими оточується. Він був більше ніж українець – він був державним мужем і громадянином світу. Він був більше ніж поет – він був хоробрим войовником за права і волю людини» (Л.Джонсон, президент США)
Підтвердіть  або спростуйте цю думку конкретними фактами.(3 стор) 
                                                                                                                           24б.
2.Запишіть короткі відповіді або виберіть потрібну                          5+1=6б.
А)Назвіть перших дослідників творчості Т.Г.Шевченка (4-5)            
Б) Альбомом «Живописна Україна» Шевченко започаткував в українському мистецтві ( архітектурний краєвид, офорт,начерк, психологічний портрет)

3. Зазначити, з яких творів Т.Г.Шевченка  ці висловлювання            8б.
А) У всякого своя доля
     І свій шлях широкий…               
Б) Борітеся – поборете,
     Вам Бог помагає!                        
В) В своїй хаті своя й правда,
     І сила , і воля                                
Г) Мине лукавили з тобою,
    Ми просто йшли; у нас нема
   Зерна неправди за собою                            




12.12.2016

11 клас
1.Напишіть твір-роздум «Природа і я», використавши   цитати із пейзажної  лірики  ( не менше 3).                 ( 3 стор)                                   24б.
2. Оберіть рядок, у якому в словах іншомовного походження пишеться и:
а) ф...алка, Ш..ллер, мат...матика, Флор...да, л...ман;
б) г...мн, P...M, с.стема, ц...фра, д...якон, фа...тон;
в) ід...ал, Пар...ж, фа...тон, Атлант...да, Н...цца;
г) Антаркт...да, д...ректор, Алж...р, Ч...каго, д...зель, дж..нси
3. Оберіть рядок, у якому в усіх словах правильно вжито апостроф:
а) п'янкий, пів'яблука, міжгір'я, м'ята, з'юрмитися, дит'ясла;
б) моркв'яний, різнотрав'я, верф'ю, п'ятилітній, сім'я, кав'ярня;
в) пів'Європи, зв'язувати, пір'я, м'ята, Св'ятослав, бур'я;
г) тьм'яний, пом'янути, пів'ясена, черв'як, пуп'янок, львів'янин.
4. Поширеним  є речення:
А) Андрій – ні риба ні м'ясо.
Б) Ще не стемніло.
В) Ранки стають холоднішими.
Г) Праця  – не розвага.
Д) Кілька учнів запізнилися
 5. Установіть співвідношення  між  тире та умовами його вживання:
1)   зміст частин зіставляється  або        протиставляється
А)  На поле набігла тінь – ділянка темніє.
2)частини виражають швидку зміну подій
Б)  Літо дбає – зима поїдає.
3 )перша частина виражає умову  або час того, про що йдеться в другій
В) Оглянувся – в порту вже кипить бій.
4) друга частина виражає наслідок, висновок  з того , про що йдеться в першій
Г) Озеро в лісі, в озері – ліс.

Д)Захочеш пити – підеш до струмка

6.Поясніть значення слів
Панікадило  
Шельмувати  
Бурштин  
Еталон  
Еколог – людина, яка вивчає взаємовідносини між організмом і навколишнім середовищем





04.12.2016

І. Напишіть твір на одну з тем: 
1. Образ нової людини у творі М. Хвильового «Я (Романтика)». 
2. У чому трагедія народу за романом Ю. Яновського «Вершники». 
3. Чудова думка втрачає свою цінність, коли вона погано висловлена (Вольтер). 
12 балів 
ІІ. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях. 
1. У якому вірші Богдан-Ігор Антонич указує на джерела своєї творчості?(«Вишні») 
2. Прототипом кого з героїв роману «Вершники» був М. Куліш ?(Данила Чабана) 
3. До якого стильового напрямку належить творчість Миколи Зерова? (неокласицизм) 
4. Його називали «королем українського тиражу». (Остапа Вишню) 
5. Які риси характерні для екзистенціалізму?(на перше місце висуваються категорії абсурдності буття, страху, відчаю; особистість протидіє суспільству; вищу життєву цінність екзистенціалісти вбачають у свободі особистості; найчастіше застосовується прийом від першої особи) 
6. Як називався перший твір, написаний Степаном Радченком? («Бритва») 
7. Хто з композиторів писав музику на вірші П. Тичини?(назвіть не менше трьох) 
(Б. Фільц, П. Синиця, Г. Ляшенко, М.Вериківський) 
8. Хто з героїв твору «Мина Мазайло» стверджував, що в майбутньому «кожен …замість прізвища матиме свого нумера, і все»?(Комсомольці – друзі Мокія) 
Про кого з українських письменників ці вислови? 
9. «Мотив дороги – один із ключових у його творчості. Людиною, яка шукає свій шлях під нічним небом, шукає невинно, напружено, бо відчуває скороминучість існування, постає сам митець». (Про Миколу Хвильового) 
10. «Сучасники порівнювали його з П. Тичиною і називали найвидатнішим серед митців національного відродження. Українську націю він підніс до загальноєвропейського рівня…» (Про Євгена Плужника) 
10 балів 

Українська мова 
I. Запишіть речення, розставте розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частини мови, дайте характеристику всій конструкції, зробіть морфологічний розбір усіх підкреслених слів). 

Народні звичаї – це ті неписані закони, якими керуються в найменших щоденних і найбільших всенаціональних справах ,це ті найміцніші елементи, що об’єднують окремих людей в один народ ,в одну націю, бо звичаї поряд з мовою вироблялися протягом усього довгого життя і розвитку кожного народу. 
які? які? чому? 
|¯¯¯¯¯↓ |¯¯¯↓ |¯¯¯¯¯↓ 
[ ,( якими…), ], (що…), бо (…) 
Речення розповідне, неокличне, стверджувальне, складне, сполучникове, складнопідрядне з кількома підрядними, з неоднорідною і послідовною підрядністю. 

1. Народні звичаї – це ті неписані закони, це ті найміцніші елементи… – головне, двоскладне, поширене, повне, ускладнене однорідними присудками. 
2. …якими керуються в найменших щоденних і найбільших всенаціональних справах… - підрядне означальне, односкладне, , неозначено-особове, поширене, повне, ускладнене. 
3. …що об’єднують окремих людей в один народ, в одну націю – підрядне означальне, двоскладне, поширене, повне, ускладнене однорідними додатками. 
4. … бо звичаї поряд з мовою вироблялися протягом усього довгого життя і розвитку кожного народу – підрядне обставинне причини, двоскладне, поширене, повне, ускладнене однорідними обставинами. 
Неписані – означення, узгоджене, виражене дієприкметником, пасивним, недоконаного виду, минулого часу, у називному відмінку множини. 
Керуються – головний член речення, виражений дієсловом, недоконаного виду, неперехідним, дійсного способу, теперішнього часу, 3 особи множини, I дієвідміна. 
В справах – додаток, непрямий, виражений іменником – загальна назва, назва неістоти, у місцевому відмінку множини. 
Кожного – означення, узгоджене, виражене означальним займенником чоловічого роду, у родовому відмінку однини. 

15 балів 
II.Установіть відповідність (розділові знаки пропущено). 
Випадок уживання тире 
1 тире в складносурядному реченні 
2 тире в безсполучниковому реченні 
3 тире між підметом і присудком 
4 тире в неповному реченні 
5 тире при відокремленій прикладці Приклад 
А Турбуватися про батьків обов’язок дітей. 
Б Забудеш рідний край тобі твій корінь всохне. 
В Минулася буря і сонце засіяло. 
Г На річці, у лісі, на полі усюди тиша. 
Д Орю свій переліг убогу землю. 
Е З безділля смуток. 
1-В; 2-Б;3-А; 4-Е; 5-Д. 
5 балів 
ІІІ. Установіть відповідність (розділові знаки пропущено). 
Відокремлений член речення Приклад 
1 обставина, виражена АОрли кружляючи в небі виглядають здобич.дієприслівниковим зворотом БПеред тобою світ великий том розкритий. 
2 додаток ВМикола замість панського лану вийшов 
3 узгоджене означення на своє поле. 
4 прикладка ГХліба змиті дощем яскраво зеленіли. 
5 неузгоджене означення Д Незважаючи на малесенький вітерець парило 
і робилося душно. 
ЕВона в сльозах і печалі не могла дочекатися 
синів. 
1-А; 2-В; 3-Г; 4—Б; 5-Е. 
5 балів 
ІV. Перепишіть слова,поставивши в них наголос. 

Асимѐтрія, боро̀давка , бюлетѐнь, вимо̀га, грошѐй, дочка̀, ку̀рятина, псевдоні̀м, ра̀зом, спѝна, фарту̀х, фо̀льга, цѐнтнер, черговѝй, шофѐр, одноразо̀вий





_____________________________________________________________________

21.11.2016
  • Українська мова 



    І. Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки, побудуйте його структурну схему, зробіть повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням, зробіть морфологічний розбір підкресленого слова). 

    Сінокіс ніхто не міг поділити, бо кожен боявсь, що йому припаде та третина якраз на коліні Десни, яку щороку ріже нещадно весняна вода. (Речення розповідне, неокличне, складне, сполучникове, з кількома підрядними з послідовною підрядністю). 

    [ ], бо ( ), що ( ), (яку) 

    Сінокіс ніхто не міг поділити… – головне, двоскладне, повне, поширене, неускладнене. 

    …бо кожен боявсь – підрядне причини, двоскладне, непоширене, повне, неускладнене. 
    …що йому припаде… – підрядне з’ясувальне, двоскладне, поширене, повне, неускладнене. 
    …яку щороку ріже… – підрядне означальне, двоскладне, поширене, повне, неускладнене. 
    Сінокіс – додаток, прямий, виражений іменником – загальна назва, назва неістоти; чол. роду, ІІ відм., тв. група, З. в., одн. 

    8 балів 

    ІІ. Поставте іменники в родовому відмінку однини 

    Сибір, клуб, Зелений Гай, Париж, Алтай, портфель, Тетерів, дах, млин, грип. 
    Сибіру, клубу, Зеленого Гаю, Парижа, Алтаю, портфеля, Тетерева, даху, млина, грипу. 

    5 балів 

    ІІІ. Запишіть слова, вибравши відповідну літеру з дужок. 

    (К,к)узнецький (М,м)іст (вулиця); (К,к)онституційний (С,с)уд (У,у)країни; (Я,я)рославів (В,в)ал (вулиця); (К,к)озинські (Г,г)орби (урочище); (Д,д)ержавна (Д,д)ума; (К,к)арельська (А,а)втономна (Р,р)еспубліка; (З,з)бройні (С,с)или (У,у)країни; (К,к)абінет (М,м)іністрів (У,у)країни; (Н,н)ародна (П,п)алата (Р,р)еспубліки (І,і)ндії; (Д,д)ержава (Б,б)ахрейн. 

    Кузнецький Міст, Конституційний Суд України, Ярославів Вал, Козинські Горби, Державна дума, Карельська Автономна Республіка, Збройні сили України, Кабінет Міністрів України, Народна палата Республіки Індії, Держава Бахрейн. 

    5 балів

  • 11 клас 



    Українська література 



    І. Напишіть твір-роздум на одну з поданих тем: 



    Спадщина «розстріляного відродження» – то важлива й цікава сторінка нашої культури. 
    Романтичний ідеал національного визволення та свободи в ранній ліриці П. Тичини. 
    «О солодкий шлях життя, коли совість чиста!» (Г. Сковорода) 
    12 балів 

    ІІ. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях: 

    Що символізують образи сонця та голубав збірці П. Тичини «Сонячні кларнети»?(Сонце символізує світлоритм, голуб – символ Святого Духа). 
    У якому сонеті М.Зеров згадує протилежних за світовідчуттям митців – футуристів («аспанфутів») і П.Тичину?(«Київ – традиція»). 
    З яким образом асоціюються ворожі сили у творі П. Тичини «Золотий гомін»? (Чорного птаха). 
    Про кого з письменників Олесь Гончар сказав: «Поет людської чистоти»? (Про Юрія Яновського). 
    Кого Г. Косинка назвав своїм літературними вчителями і чому? (С. Васильченка, 
    В. Винниченка, В. Стефаника, тому що тематично, жанрово-стилістично продовжив їх традиції). 

    5 балів






___________________________________________________________________
1. Напишіть твір-роздум на тему «Поразка – це наука, ніяка перемога так не вчить», ілюструючи аргументи: а) прикладами із художньої літератури; б) історичними фактами або прикладом із власного життя. 
12 балів 

2. Визначте тип мовлення і стиль мови поданого тексту, дайте заголовок. Запишіть виділене речення, розставивши пропущені розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням, зробіть морфологічний розбір підкресленого слова). 
Од свіжого повітря й сонця ураз сп'янів. Він постояв біля Неви помилувався сфінксами які сьогодні були хмурими бо розтавала паморозь пригріта сонцем і почвалав на величезний постійний міст через Неву. Дивився на все довкіл, і щось його помулювало, чогось не міг збагнути... Нева текла, лише місцями скута тонким грудневим льодом, по ній ішли — останні в цьому році — натомлені, немовби сонні човни та більші судна... З високого, міцного мосту відкрився вид на Петропавловську фортецю, Кунсткамеру і водночас на лівий берег, де вигравали вікнами та позолотою, залиті сонцем Адміралтейство, Зимовий... Скільки їх, тих палаців!.. Дивно, колись вони вражали, окремі з них захоплювали, а нині тільки давлять, дратують навіть величчю та розкішшю своїх фасадів... 
10 балів 

3. Поданi словосполучення поставте в орудному вiдмiнку однини. 
Дiвоча краса, смачна груша, пахуча вишня, порожня куля, стрімка круча, вужча площа, лисяча нора, цілюща вода, пiзня пшениця, бiлолиця красуня, гнітюча тиша, свіжа рілля. 
3 бали 

4. Перепишіть, розставляючи розділові знаки при прямій мові та цитатах. 
Про найбільш, так би мовити, просте і зрозуміле – призначення шахів – ніколи не існувало єдиної думки. Шахи – прекрасна розвага було сказано з цього приводу Л.Толстим. Зовсім іншу думку висловив німецький письменник Гете Шахи – це пробний камінь людського розуму. Напевно, тут доречно згадати і слова відомих шахістів. Так, наприклад, О. Альохін стверджував, що для нього шахи не гра, а мистецтво. А шахіст Е. Ласкер відзначав, що їхньою характерною рисою є боротьба. Саме шахи говорив З. Терраш володіють здатністю робити людину щасливою. Гросмейстер С. Таргаковер називав їх дивовижною симфонією пристрастей, піснею пісень переможців. Ніхто не пожалкує про час, відданий шахам вважав Т. Петросян адже вони допоможуть у будь-якій професії. 

5 балів 





  • Відповіді:
    11 клас 
    1. Напишіть твір-роздум на тему «Поразка – це наука, ніяка перемога так не вчить», ілюструючи аргументи: а) прикладами із художньої літератури; б) історичними фактами або прикладом із власного життя. 
    12 балів 
    2. Визначте тип мовлення і стиль мови поданого тексту, дайте заголовок. Запишіть виділене речення, розставивши пропущені розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням, зробіть морфологічний розбір підкресленого слова). 
    Од свіжого повітря й сонця ураз сп'янів. Він постояв біля Неви, помилувався сфінксами, які сьогодні були хмурими, бо розтавала паморозь, пригріта сонцем, і почвалав на величезний постійний міст через Неву. Дивився на все довкіл, і щось його помулювало, чогось не міг збагнути... Нева текла, лише місцями скута тонким грудневим льодом, по ній ішли — останні в цьому році — натомлені, немовби сонні човни та більші судна... З високого, міцного мосту відкрився вид на Петропавловську фортецю, Кунсткамеру і водночас на лівий берег, де вигравали вікнами та позолотою, залиті сонцем Адміралтейство, Зимовий... Скільки їх, тих палаців!.. Дивно, колись вони вражали, окремі з них захоплювали, а нині тільки давлять, дратують навіть величчю та розкішшю своїх фасадів... 


    Тип мовлення – опис; стиль мови - художній. 

    Займ. дієсл. прийм. ім. дієслово ім. займ. присл. дієсл. прикм. спол. 

    Він постояв біля Неви, помилувався сфінксами які сьогодні були хмурими бо 

    дієслово ім. дієсл. ім. спол. дієсл. прийм. прикм. прикм. ім. прийм. ім. 

    розтавала паморозь пригріта сонцем і почвалав на величезний постійний міст через Неву. 




    якими? чому? 



    [ (які), бо ( ), ] 

    Речення розповідне, неокличне, складне, сполучникове, з кількома підрядними з послідовною підрядністю). 

    1. Він постояв біля Неви, помилувався сфінксами, … і почвалав на величезний постійний міст через Неву – головне, двоскладне, поширене, повне, ускладнене однорідними присудками. 

    2. …які сьогодні були хмурими – підрядне означальне, двоскладне, поширене,

  • повне, неускладнене. 
    3. …бо розтавала паморозь пригріта сонцем… – підрядне обставинно-причинове, двоскладне, поширене, повне, ускладнене дієприкметниковим зворотом. 
    10 балів 
    Паморозь – іменник, поч. форма паморозь (відпов. на пит. що?), неіст., заг. назва, конкретне знач., жін. рід., одн., Н.в., м’яка гр., у реч. виступає підметом. 








06.11.2016
Українська мова

1.          Поставте наголос у словах причіп, горілиць, одноразовий, данина.
2.         Затранскрибуйте слово доріжці _________________________________
3.         Запишіть слова, знявши риску: до/речі, у/ві/сні, до/загину, без/угаву, раз/у/раз, кримсько/татарський, лимонно/кислий, міні/маркет.
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
4.         Запишіть числівник п’ятсот сімдесят у формі орудного відмінка (обидва варіанти): ______________________________________________________
___________________________________________________________
5.          Розкрийте лексичне значення слів:
недорікуватий - _______________________________________________
____________________________________________________________
навідліг – ____________________________________________________
____________________________________________________________
6. До стійких сполук слів доберіть по одному фразеологізму-антоніму:
не в тім’я битий - ______________________________________________
не бачити смаленого вовка – ______________________________________
7. Хто автор посібника “Культура слова: Мовностилістичні поради”?
_________________________________________________________________
8. Випишіть лише помилкові сполуки слів, відредагувавши їх:
стати у нагоді, залишати в спокої, не засвоїти матеріал, попередити хворобу, дані збігаються, сміятися з товариша, приймати міри, потерпіти поразку
____________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________
9. Випишіть усі діалектизми, додавши до них літературні відповідники:
легінь, рамена, перст, личаки, бульба, кожум’яка, маржинка, мешти, шуйця
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
10. Запишіть характеристики до речення Азовське море й Мелітополь на півдні.
За наявністю головних членів речення - _____________________________
За наявністю другорядних членів речення - __________________________
За наявністю ускладнювальних компонентів - ________________________
За наявністю чи відсутністю необхідних членів речення - ________________
11. Запишіть слова у формі родового відмінка однини:
варіант - _____________________; інфінітив - _______________________
12. Розставте розділові знаки, підкресліть головні й другорядні члени речення, над кожним словом надпишіть, якою частиною мови воно є. Побудуйте схему речення.

Минає літо осінь вже бреде лісів багрець торкнувся вересневий і пахне чебрецем і листя де-не-де кружляючи лягає під дерева (Ліна Костенко).
Схема: ______________________________________________

                                Шифр_____________
Українська література

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Усього












У завданнях 1-5 треба назвати твір і його автора.

1. Горобина ніч, голуба блакить, шляхи в крові – це художні образи з

____________________________________________________________

2. Риторичним питанням «Чому не можна перевернути світ?» починається

____________________________________________________________

3. Павло Тичина «животворив душею давній міт» у творі

____________________________________________________________

4. Словами «Осте сте бі бо бу…» починається твір

____________________________________________________________

5. «Забудь про ті натхненні свята, що в них росила землю кров» - це заклик ліричного героя твору

____________________________________________________________

6. Упізнайте автора за опорними словами:

а) «український Техас», «маяк невгасимої сили», «Мамутові бивні» -

____________________________________________________________

б) 1901 – 1937, «Ланка», «Історія пані Ївги» –

____________________________________________________________

в) поема в прозі, с. Оглядів, «Поміж небом і землею блукають тисячі тіней» -

____________________________________________________________

г) «всесвітня нумерна система», «не «Харьков», а «Харків»!», «97» -

____________________________________________________________

7.                 Хто був визнаним лідером «київських неокласиків»?

____________________________________________________________

8. Кого Василь Стус назвав «феноменом доби»?

____________________________________________________________



9. Прочитайте уривок із твору й виконайте завдання.

Кажу це до сонця, бо воно безцеремонно грається волосинками на моїй нозі, любовно оглядає забрьохану колошу на штанях і сміється з мене крильцями бджіл: «Дізік, дізік…»…
…Одкрасувались – наливаються, через тиждень-другий – копи, а зараз догоряють; у мене почали дзвонити коси, серпи, а важкий колос схилявся до землі, але в цю хвилину старий чорногуз поважно пройшов травою до болота, поклонився на всі чотири сторони, піймав необережну жабу і під глухий клекіт сполохав на ставищі дику качку…

А. Хто автор твору? _____________________________________________

Б. Яка назва твору? _____________________________________________

В. Який жанр твору? ____________________________________________

Г. До якої стильової течії належить? ________________________________

Ґ. Назвіть не менше трьох яскраво виражених у наведеному уривку ознак цієї стильової течії:

____________________________________________________________

____________________________________________________________

____________________________________________________________

____________________________________________________________

____________________________________________________________

10. Заповніть літературний паспорт твору Б.-І. Антонича «Мій цех»:



В мойому цеху теслів і митців
п’янливі таємниці, зваби і обмани.
Перо і пензель, тремтячи в руці,
проколюють думок метелики весняні.

Співна сокира й гостре долото
формують глину слів і дерево музики.
Цей світ – хмільної пісні полотно,
митцеві замалий – для теслі завеликий.


а) літературний рід: ____________________________________________

б) жанр твору: ________________________________________________

в) віршовий розмір: ___________________________________________

г) тип римування: _____________________________________________

ґ) провідний мотив: ____________________________________________

д) художні засоби другої строфи (не менше трьох) : ____________________

____________________________________________________________

____________________________________________________________


____________________________________________________________









____________________________________________________________



Українська мова
1.      Написати твір.
Життя – це вічність у мініатюрі (Ралф Уолдо Емерсон)
(12 балів)
2. Записати правильно слова.
Щедро/обдарований, ватер/лінія, мото/вело/гонки, падиша..ський, бета/промені, пр..ц..дент, Н(н)аціональний університет К(к)иєво/М(м)огилянська академія, бел..етаж, по/івано/франківськи, сама/самотою, лібрет..о, тал..інець, ковз..кий, пів/на/пів, не/до/вподоби, П(п)уща/В(в)одицький, двадцяти/п’яти/тисячний.
(7 балів)
3. Записати речення, розставити розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір ( підкреслити члени речення, надписати над кожним словом, якою частиною мови воно є, побудувати структурну схему, дати загальну характеристику всій конструкції).
Пригадай собі голос матері як хочеш почути совість пригадай собі руки милої як хочеш повернути щастя і дівчинці семилітній з лялькою на руках сивий старий чоловіче дай дорогу (Дмитро Павличко).
 (8 балів)
4. Записати числівники словами, поставити їх і вживані з ними іменники в потрібному відмінку.
Довжина цієї річки досягає 2685 (кілометр), а площа басейну дорівнює 1 480 000 (квадратний кілометр). 
Довжина озера дорівнює 647 (кілометр). 
Найвища гора України – Говерла – в українських Карпатах знаходиться на висоті 2061 (метр) над рівнем моря.
Привітання надіслано 798 (учасник) Міжнародного конкурсу з українознавства.
(5 балів)
5. Зредагувати речення.
Сонячні ванни будете приймати по вівторкам, кожен сеанс буде продовжуватися по сім хвилин, відкривати очі під час процедури небажано.
Ми зараз відпочиваємо на морі, уже на протязі тижня штиль, трохи псують настрій малочисленні медузи, але в любому випадку відпочивати – це чудово.
Цей планшет являється водночас і телефоном, тому застосовувати крайні міри з ним можна лише в порядку виключення.
(3 бали)

35 балів

Українська література
1.   Зробити ідейно-художній аналіз поезії Ліни Костенко «Відмикаю  світанок  скрипичним  ключем».
Відмикаю  світанок  скрипичним  ключем.
Чорна 
 ніч  інкрустована  ніжністю.
Горизонт 
 піднімає  багряним  плечем
день 
 -  як  нотну  сторінку  вічності.
Що  сьогодні?  Який  веселий  фрагмент
із 
 моєї  шаленої  долі?
Усміхається  правда  очима  легенд
і  свобода  
-  очима  неволі.
Любов  неповторна  
-  моя  валторна.
Шляхи  прощальні  
-  перша  скрипка  печалі.
А  сірі  будні  будуть  бити,  як  в  бубни.
Дуже  мені  легко.  Дуже  мені  трудно.
Еволюція  гусячих  пер.
Філософій  забрьоханий  німб.
Слово  
-  прізвище  думки  тепер,
а  частіше  
-  її  псевдонім.
Так  чого  ж  я  шукаю  і  чим  я  жива?!
Велемовний  світ  велелюдний.
Ви  поезія,  вірші?  Чи  тільки  слова?
У  майбутнього  слух  абсолютний
 (10 балів)

2. Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності.
1.      Хто входив до «п’ятірного ґрона». З якого твору цей вислів?
2.      Назвіть першу збірку М. Рильського. Коли вона вийшла у світ?
3.      «Рід розпадається, а клас стоїть» - це рядки з твору…
4.      Яку присвяту має новела Миколи Хвильового «Я (Романтика)»?
5.      Що таке вітаїзм?
6.      Про який художній твір пише В. Соболь: «Він своєрідно відбиває зміну ритму внутрішнього життя юнака, недавнього селянина, під тиском велетенського міста з його суворими законами й порядками».
7.      Визначити особливості футуризму як стилю.
8.        Назвати прізвище автора новели «В житах».
(8 балів)
3. Дати розгорнуту відповідь.
Розкрити жанрові особливості роману. Вказати авторів і їхні твори.
(6 балів)
24 бали

Усього – 59 балів







Мова             (25б.)
І. Напишіть асоціативний твір-відповідь за поданими поетичними рядками. (12б.)
            Що таке поезія?
            Хто її знає?!
            Хто каже – правда,
            Інший – краса,
            Емоція – твердить третій,
            Мудрість – мудрить четвертий,
Безкрайність – гадаю я.
            Поезія - ?
                                   (С. Крижанівський)

ІІ. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях. (8б.)
  1. Чому у слові смієшся немає шиплячих приголосних, а в слові розшити – свистячих?
  2. Які з поданих іменників у родовому відмінку однини мають закінчення –я?
А) Ігор, б) ювіляр, в) лобур, г) пісняр, ґ) друкар, д) цвинтар, е) пухир, є) пісняр.
  1. Розкрийте значення слова «менталітет».
  2. Які слова треба писати через дефіс?
А)суспільно/корисний, б) суспільно/політичний, в) кримсько/татарський, г) народно/поетичний, ґ)пів/Європи, д) пів/на/другу, е) контр/удар, є) контр/адмірал.
  1. Запишіть числівник 1287 в орудному відмінку.
  2. Назвіть частиномовну приналежність слова битий у кожному з речень:
А) Битий вітром колос шепотів якісь прощальні слова.
Б) Битий шлях пам’ятав кроки бранців.
В) Битий небитого везе.
  1. Доберіть українські відповідники до слів:
А) анахорет, б) прогрес, в) дзеркало, г) крісло.
  1. У яких словосполученнях порушено норми української літературної вимови?
А) в кінці кінців, б) укладати договір, в) згідно плану, г) навчати музиці, ґ) запобігати хворобі, д) приймати участь, е) підводити підсумки.

ІІІ. Поставте розділові знаки. (1б.) Зробіть синтаксичний розбір речення.
Прокотяться як лава тисячні століття
Де ми жили ростимуть без наймення пальми
І вугіль з наших тіл цвістиме чорним квіттям
Задзвонять в моє серце джагани в копальні.
Підкресліть головні і другорядні члени речення. (2б.) Дайте загальну характеристику синтаксичній конструкції.   (2б.)
(5б.)
Література               (14б.)
І. Запитання і завдання: відповідайте, додержуючи чіткості й лаконічності у висловлюваннях. (5б.)
  1. У повісті «Тіні забутих предків» ужито багато діалектизмів. Розкрийте їхнє значення.
Арідник –
Кресаня –
Кичера –
Царинка –
  1. Назвіть літературні організації 20-30рр. ХХ століття.
  2. Микола Хвильовий окреслив програму українського національного відродження у циклі памфлетів. Назвіть їх (не менше 4).
  3. Цей щоденник за формою дуже схожий на захалявні книжечки Тараса Шевченка. Його сторінки списані мікроскопічними літерами. У творі згадано імена В.Гжицького, С.Пилипенка, М. Куліша, М. Ірчана. Назвіть автора і його щоденник.
  4. Тема моря – одна з домінантних у творчості Ю. Яновського. Назвіть твори, у яких зображено море (не менше 4).
ІІ. Теорія літератури (3б.)
  1. Установіть відповідність:
А)
Монументалізм
1
Типовість
Б)
Орнаменталізм
2
Чуттєвість
В)
Стиль доби Відродження
3
Канонічність, принцип триєдності
Г)
Бароко
4
Ідеалізація
Ґ)
Класицизм
5
Наслідування античності
Д)
Сентименталізм
6
Ускладненість
Е)
Романтизм
7
Пишнота, химерність
Є)
Реалізм
8
Простота
  1. Назвіть троп, яскраво виражений у рядках.
Нащо правді словесна маска?
Ти мовчанням мені кричи.
                                   (В. Симоненко)
  1. У чому секрет поданого вірша? Назвіть цю віршову форму.
Віда перо: зима моргала громами зорепадів,
А луна канула…
Й
Сіла за ліс…
                       (А. Мойсієнко)
ІІІ. До 100-річчя Б.-І. Антонича.
Зробити ідейно-художній аналіз вірша. (6б.)
ARS POETICA, II, 1
Мистецтво поезії, II, 1

Я звичайний піїта,
кожний мене захоплює день.
Не розумію світа,
не розумію власних пісень.

Пити захват до краю...
Голос безжурний, немов цвіркуна,
от так собі співаю,
тільки дзвенить на горах луна.

Захоплення початок,релігії й сонетів;захоплення нам родитьапостолів і поетів.


Не вмію писати віршів,
сміюся з правил і вимог.
Для мене поетику
складає сам Бог.

Комментариев нет:

Отправить комментарий