10 клас

15.01.2017

Завдання ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови

10 клас

1. Запишіть правильно слова:
В...рховина, багато/річний, В...ячеслав, дит...ясла, пів...яблука, пів...Європи, ґ(г)рунт, роз...граш, по/українському, сіл...с...кий, освітян...с...кий, Ві(н;нн)и(ч;чч)ина, Гали(чч;ч)ина, студен...ський, захис...ний, подоро(ж;жж)(у)ю, страй(к;кк)ом, пр...краса, пр...красний, аграрно/сирови(н;нн)ий, на/швидку/руч, поза/то/рік, до/запитання.
8 балів
2. Запишіть цифри словами:
     від 9492 відняти 39;
     до 5623 додати 734;
     поїзд з 375 пасажирами.
3 бали

3.Утворіть прикметники від географічних назв: 
Красний Луч, Прага, Дрогобич, Сиваш, Ковель, Запоріжжя, Бахмач, Кагарлик, Волноваха, Кременчук.
5 балів


4. Запишіть речення, побудуйте його структурну схему. Визначте, до якої частини мови належить кожне слово в реченні.
Легко бути героєм, бо це на один день, важко бути порядним, бо це на кожен день (104-річний карпатський мудрець Андрій Ворон).
4 бали
5. Напишіть твір-роздум
«Мовленнєвий портрет сучасного старшокласника»

10 балів
Завдання ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української літератури 10 клас
1. Дайте відповідь на одне з питань за вибором (7 балів):
- Ідейно-художні особливості реалізму.
- Визначте ознаки новаторства драматургії І. Карпенка-Карого.
- Розкрийте алегоричність назви твору Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
- Охарактеризуйте основні мотиви поетичної творчості М. Старицького.
2. Поясніть значення поданих нижче літературознавчих термінів. Наведіть приклади (6 балів): повість-хроніка; соціально-побутова повість; соціально-психологічний роман.
3. Проаналізуйте поетичний текст М. Старицького «До України» за такою схемою: основний мотив, ключові образи, система віршування, особливості лексики, тропи, поетичні фігури і їх роль у розкритті авторського задуму (12 балів).
   Моя Україно! Як я тебе любив!
   Твої луги, твої степи розлогi,
   Днiпра ревучого славетнiї пороги
   I хвилi золотi твоїх шовкових нив.
 
   Як я любив в садочках вишняку
   Твої бiлесенькi, немов хустини, хати,
   Поважну рiч старих дiдiв чубатих
   I регiт дiтвори в жартливому танку.
 
   Як я любив в нiч теплу, весняну
   Чуть пугача з дiброви тихий стогiн,
   Гукання парубкiв, дiвчат веселий гомiн
   I пiсню з-за лугiв розкiшну, голосну.
 
   Як я любив увосени в стiжках
   Хлiб коло хат, а ранками сiдими
   Селян за працею хапливою мiж ними
   I стукiт говiркий цiпiв геть по токах.
 
   Як я любив зимової доби
   При каганцi невпиннеє сюрчання
   Тих веретен i пiсню чи ридання
   Тихесеньке жiночої журби.
 
   Як я люблю безрадiсно тебе,
   Народе мiй, убожеством прибитий,
   Знеможений i темнiстю сповитий,
   Що вже забув i поважать себе,
   Потративши свої колишнi сили...
   Як я люблю твої сумнi могили,
   Україно! Як я люблю тебе!
   I ось тепер та мучена любов

   Мене жене в далекую чужину... (1881)




18.12.2016
1.Розкажіть, яку життєву мудрість передають у спадок наші предки через твори Т.Г.Шевченка (3 стор.)                                                              24б.
2. З яких творів Т.Шевченка ці рядки:                                               8б.
А)Нащо мені чорні брови,     
    Нащо карі очі,
    Нащо літа молодії,
    Веселі,дівочі?
Б) Подивіться на рай тихий
     На свою країну,
    Полюбіте щирим серцем
    Велику руїну
В) Наша дума, наша пісня   
     Не вмре, не загине…
Г) Дивлюся: хати над
    Та городи з стома церквами,
    А в городах, мов журавлі,
   Замоштрували москалі..

3.Запишіть короткі відповіді  на питання                                               3б.
А) У якій формі викривального ліричного ( діалогу, полілогу, монологу чи     трактату) написана поема «Кавказ» Т.Шевченка
Б) Жанр твору Т.Шевченка «До Основяненка»                
В) Який твір Т.Шевченка має присвяту Якову де Бальмену           

Усього: 35б.



                    





12.12.2016

10 клас
1.Напишіть власне висловлювання на тему: «Що визначить подальшу долю людства – віра в силу людського розуму чи віра в окрему особистість?»        ( 3 стор.)                                                             24б.
2.  Укажіть,  які речення потребують редагування.  Запишіть їх правильно. За кожну  правильну відповідь – 1бал.
А Настав час розповісти тобі про все.
Б На виробничу практику відведено дві неділі.
В Вони здержали своє слово.
Г  Школярі прийняли участь у спортивних змаганнях.
Д Термін карантину подовжено на три дні.
3. Поясніть значення слів:                                                                    5б.
Заграва –  
Консолідувати –  
Сентенція –  
Фата-моргана –  
Тотальний –  
 4. Запишіть речення, визначте  види зв’язків у ньому, накресліть структурну схему.                                                                               3б.
Жодна мова ніколи не розвивається ізольовано;  вона  завжди зазнає більшого чи  меншого впливу інших мов, і сама впливає на мови, які так чи інакше контактують з нею (М.Жовтобрюх).
 5. Утворіть прикметники за допомогою суфікса -ськ-             10б.
Кременчук , баск ,  Чукотка,   Кодак,   Случ,   Кагарлик , ткач,  Нью-Йорк,   Саки , козак.  
6. Поясніть значення фразеологізмів:                                              3б.
Бити лихом об землю –   
Витрачати порох –   
Розуму не позичати –  


Усього: 48б.




4. Всі іменники в орудному відмінку однини пишуться з подвоєними
приголосними в рядку
А емаль, далеч, жовч
Б акварель, тінь, мудрість
В мазь, вісь, суміш
Г мить, суть, скатерть
Д розповідь, папороть, область






04.12.2016

І. Напишіть твір на одну з тем: 
1.Поетична самобутність Гуцульщини (за повістю М.Коцюбинського «Тіні забутих предків»). 


2.Національні типи й характери в художній прозі І. Нечуя-Левицького. 

3.Добре бути вченим, поетом, воїном, але найважливіше залишатися людиною. 

12 балів 

ІІ. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях. 
1. Перша назва твору «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»…(«Пропаща сила») 
2. Яким віршем відкривається збірка І. Франка «З вершин і низин»?(« Гімн») 
3. Який образ-символ наявний у повісті М. Старицького «Оборона Буші»? (образ-символ Ісуса Христа») 
4. Назвіть провідний напрям літератури 70-90 р 19 століття. (реалізм) 
5. Назвіть підзаголовок збірки І. Франка, яка вийшла у 1896 році. (« Лірична драма») 
6. Яким твором І.Нечуй-Левицький відгукнувся на розгортання народницького руху,в якому вже в 60-х роках брала участь освічена українська молодь? (роман «Хмари») 
7. Хто і коли створив українську професійну трупу? Назвіть акторів цієї трупи. (Кропивницький.1882 р. М. Заньковецька, О.Вірина, брати Тобілевичі та їхня сестра М.Садовська-Барілотті) 
8. Хто обраний царем дерев у притчі, яку розповів Мойсей? (терен) 
9. Який твір Ю. Шерех назвав «другим «Заповітом» української літератури» ? Хто автор твору? («Мойсей» І.Франко) 
10. Вірш «Виклик», який завдяки щирості висловлених почуттів став народною піснею, написав…(М. Старицький) 
10 балів 
Українська мова 
І. Запишіть речення , розставте розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частини мови, дайте характеристику всій конструкції, зробіть морфологічний розбір усіх підкреслених слів). 
Дзюрчить струмок, у скісному промені сонця грають роєм бджоли; вечірні лісові звуки долітають до чуткого вуха. 
[ ], [ ]; [ ] 
Речення розповідне, неокличне, стверджувальне, складне, безсполучникове, складається з 3-х однорідних частин, пов’язаних за змістом, кома, крапка з комою. 
1. Дзюрчить струмок – двоскладне, непоширене, повне, неускладнене. 
2. У скісному промені сонця грають роєм бджоли – двоскладне, поширене, повне, неускладнене. 
3. Вечірні лісові звуки долітають до чуткого вуха – двоскладне, поширене, повне, неускладнене. 
Струмок – підмет, простий, виражений іменником – загальна назва, назва неістоти; іменник чоловічого роду II відміни, твердої групи, у називному відмінку однини. 
Скісному – означення, узгоджене, виражене якісним прикметником, чоловічого роду, тверда група, у місцевому відмінку однини. 
Роєм – обставина способу дії, виражена іменником – загальна назва, назва неістоти, чоловічого роду, II відміни, м’якої групи, в орудному відмінку однини. 
Долітають – простий дієслівний присудок, виражений дієсловом, недоконаного виду, неперехідним, дійсного способу, теперішнього часу, 3 особи множини, I дієвідміна. 





15 балів 

ІІ. Установіть відповідність між словами та фонетичними явищами. 

1 уподібнення за дзвінкістю А тижневий, корисний, щасливий. 
2 уподібнення за глухістю Б вогкий, легкий, нігті. 
3 спрощення в групах приголосних В боротьба, футбол, просьба. 
4 чергування приголосних Г гриб, дужка, казка. 
5 чергування голосних Д рука, ловлю, сиджу. 
Е сіль, кривавий, зберу. 
1-В; 2-Б; 3-А; 4-Д; 5-Е. 
5 балів 
ІІІ. Установіть відповідність. 
Вид простого речення Приклад 
1 односкладне називне АСвята наївність – фразеологізм. 
2 непоширене БА в небі – райдуга-веселиця. 
3 ускладнене ВСтавки – це блакитні очі землі. 
4 неповне ГКозацька школа, вкрита очеретом. 
5 односкладне безособове ДВже почалось, мабуть, майбутнє. 
ЕНадворі світає. 
1-Г; 2-А; 3-Д; 4-Б; 5-Е. 
5 балів 
ІV. З’ясуйте лексичне значення поданих слів-паронімів. Запишіть із ними словосполучення. 
Декваліфікація – втрата особою кваліфікації,спеціальних знань,досвіду: повна декваліфікація. 
Дискваліфікація – оголошення когось не гідним або не здатним обіймати певну посаду; позбавлення спортсмена або команди права брати участь у змаганнях за грубе порушення правил; дискваліфікація гравця. 
Ліцензія – дозвіл на право торговельного обміну, використання чогось. 


Ліценція – зниження тарифного мита. 

Тактовний – який володіє почуттям міри, такту; тактовне зауваження. 

Тактичний – який стосується тактики як сукупності прийомів або способів,використовуваних для досягнення мети або здійснення певної бойової операції; тактичний план, удар; тактичні заходи, принципи. 

Уява – здатність уявити-змальовувати, створювати, відтворювати щось у думках, свідомості; багата уява. 
Уявлення – знання, розуміння чогось; повне, помилкове уявлення.




_____________________________________________________________________


21.11.2016 


Українська література 
І. Напишіть твір-роздум на одну з поданих тем: 
1. «Кайдашева сім’я» не оперетковий фарс зі сценками малоросійського побуту, а повість-трагікомедія…» (С. Процюк). 
2. Дворянство як міф про краще життя (за твором «Мартин Боруля І.Карпенка-Карого). 
3. «Справжній патріот той, хто говорить правду навіть своїй країні» (Ж. Жорес). 
12 балів 
ІІ. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях: 
1. Якою є авторська позиція в повісті «Кайдашева сім’я»? (Позиція І.С.Нечуя-Левицького здебільшого нейтральна або прихована, інколи осудливо-іронічна, проте до старих Кайдашів автор часто виявляє співчуття й розуміння). 
2. Які дві тенденції розвитку реалізму в українській літературі другої половини ХІХ століття поєдналися у творчості Панаса Мирного? (Соціальна і психологічна). 
3. До якого літературного напряму належить повість І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»? (Реалізм). 
4. Хто з героїв твору І. Каорпенка–Карого «Мартин Боруля» каже про себе: «Столоначальником буду, а потім, може, й секретарем, чин дадуть, женюсь на багатій»? (Степан). 
5. Яка робота Івана Франка мала назву «Варлаам та Йоасаф»? (Докторська дисертація). 
5 балів 
Українська мова 
І. Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки, побудуйте його структурну схему, зробіть повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням, зробіть морфологічний розбір підкресленого слова). 

Їй здавалося, що в людській душі немає вузликів, яких би не можна розв’язати. 
(Речення розповідне, неокличне, складне, сполучникове, складнопідрядне, з послідовною підрядністю, складається з трьох частин). 
[ ], що ( ), ( яких) 
1. Їй здавалося… - головне, односкладне, безособове, поширене, повне, неускладнене. 
2. …що в людській душі немає вузликів – підрядне з’ясувальне, односкладне, безособове, поширене, повне, неускладнене. 
3….яких би не можна розв’язати – підрядне означальне, односкладне, безособове, поширене, повне, неускладнене. 
Людській – означення, узгоджене, виражене відносним прикметником, жіночого роду, у М. в. однини, тверда група. 
8 балів 
ІІ. Визначте рід поданих іменників. 
Аташе, тріо, біль, путь, Міссісіпі, Токіо, кюре, кольрабі, авеню, тюль. 
Аташе (ч.р.) , тріо(с.р.), біль(ч.р.), путь(ж.р.), Міссісіпі(ж.р.), Токіо(с.р.), кюре(ч.р.), кольрабі(ж.р.), авеню(ж.р.), тюль(ч.р.). 
5 балів 
ІІІ. Запишіть правильно слова, знімаючи скісну риску. 
Інженер/механік, відео/телефон, люби/мене(назва рослини), 125/річчя, напів/сон, стоп/кран, супер/дівчина, сліпо/глухо/німий, івано/франківець, Івано/Франківськ. 

Інженер-механік, відеотелефон, люби-мене(назва рослини), 125-річчя, напівсон, стоп-кран, супердівчина, сліпоглухонімий, іванофранківець, Івано-Франківськ. 







____________________________________________________________________________________

1. Напишіть твір-роздум на тему «Двічі перемагає той, хто отримавши перемогу, перемагає й самого себе», використавши різні види складних речень. Сформулюйте тезу, наведіть два–три переконливі докази, які найкраще аргументуватимуть ваші міркування. 
12 балів 
2. Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням, зробіть морфологічний розбір підкреслених слів). 

Залишу я синові у спадок батьківське терпіння і хоробрість щоб збагнув із вдячністю нащадок як життя плекалося і добрість. 
10 балів 

3. Від назв міст та країн утворіть назви їхніх мешканців чоловічого та жіночого роду. 
Китай – 
Варшава – 
Данія – 
Тбілісі – 
Балі – 
Берлін – 
Житомир – 
Ужгород – 
Греція – 
Латвія – 
5 балів 
4. Замінити кожний фразеологізм одним словом із тим же значенням. 
Як кіт наплакав; як маку; льоду серед зими не випросиш; раків пекти; розбити глек з кимось; серед білого дня; скалити зуби; старі й малі; крутити носом. 
3 бали 






  • Відповіді 

    10 клас 

    1. Напишіть твір-роздум на тему «Двічі перемагає той, хто отримавши перемогу, перемагає й самого себе», використавши різні види складних речень. Сформулюйте тезу, наведіть два-три переконливі докази, які найкраще аргументуватимуть ваші міркування. 

    12 балів 

    2. Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний розбір

  • (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням, зробіть морфологічний розбір підкреслених слів). 

    Дієсл. займ. ім. прийм. ім. прикм. ім. спол. ім. спол. дієсл. 

    Залишу я синові у спадок батьківське терпіння і хоробрість, щоб збагнув 

    прийм. ім. ім. присл. ім. дієсл. спол. ім. 

    із вдячністю нащадок, як життя плекалося і добрість. 

    навіщо? що? 


    [ ], (щоб…), (як…) 
    Речення розповідне, неокличне, складне, сполучникове, складнопідрядне, з послідовною підрядністю. 
    1. Залишу я синові у спадок батьківське терпіння і хоробрість – головне, двоскладне, поширене, повне, ускладн. однор. додатками. 
    2. …щоб збагнув із вдячністю нащадок – підрядне мети, двоскладне, поширене, повне, неускладнене. 
    3. …як життя плекалося і добрість – підрядне з’ясувальне, двоскладне, поширене, повне, неускладнене. 
    Батьківське – прикметник, поч. форма – батьківський (чий?), присвійний, повна форма, Зн. в., одн., сер. рід, тверда група. У реченні — узгоджене означення. 
    10 балів 
    3. Від назв міст та країн утворіть назви їхніх мешканців чоловічого та жіночого роду. 
    Китай – китаєць, китаянка. 
    Варшава - варшав'янин, варшав'янка. 
    Данія – данець, данка. 
    Тбілісі – тбілісець, тбіліска. 
    Балі - балієць, балійка. 
    Берлін - берлінець, берлінка. 
    Житомир - житомирець, житомирянин, житомирянка. 
    Ужгород – ужгородець, ужгородка. 
    Греція – грек, грекиня, гречанка. 
    Латвія - латвієць, латвійка. 
    4. Замініть кожний фразеологізм одним словом із тим же значенням. 
    Як кіт наплакав – мало; як маку – багато; такий ,що льоду серед зими не випросиш – скупий; раків пекти – червоніти; розбити глек з кимось – посваритися; серед білого дня – відкрито, неприховано; скалити зуби – насміхатися, глузувати; старі й малі – всі; крутити носом – відмовлятися, вередувати. 







06.11.2016

Українська мова

1. Поставте наголос у словах фаховий, дано, ринковий, підлітковий.

2. Затранскрибуйте слово дивишся ______________

3. Вставте пропущені букви е, и, і: екстр..мальний, пр..ор..тет, експ..р..мент,

п..р..ф..рія, д..фект, асп..р..н, д..ф..цит, аж..отаж.

4. Запишіть числівник сімсот шістдесят у формі орудного відмінка (обидва

варіанти): ____________________________________________________

5. Розкрийте лексичне значення слів:

відтак –  ____________________________________________________

литка – _____________________________________________________

6. До стійких сполук слів доберіть по одному фразеологізму-синоніму:

гріти чуба – __________________________________________________

одним миром мазані – ___________________________________________

7. Хто автор чотиритомного словника, який побачив світ у 1909 році? Скільки слів входить до його реєстру?
8. Випишіть лише помилкові сполуки слів, відредагувавши їх:
прийшло в голову, впадати в очі, у повній мірі, численні випадки, яйце всмятку, 
у порядку виключення, попри перешкоди, бувша назва, утамувати спрагу
9. Випишіть лише архаїзми, додавши до них сучасні відповідники:

шуйця, бульба, легінь, перст, рамено, колиба, плай, десниця, ґазда 

10. Запишіть слова у три колонки:

путь, нежить, тюль, поні, Баку, Борнео, хобі, хлоп’я, Умань

чоловічий рід
жіночий рід
середній рід




11. Запишіть іменники у формі кличного відмінка однини:

Настя – _____________________ ; Сергій – _______________________  .

12. Розставте розділові знаки, підкресліть головні й другорядні члени речення, над кожним словом надпишіть, якою частиною мови воно є. Побудуйте схему речення.

Луг на який вони прийшли був давній і старий колись

тут було річище Ташані потім воно пересохло поросло

травою, по веснах заливалося водою і просихало коли

вода спадала (За Гр. Тютюнником).


                                                                                          
Українська література


У завданнях 1-5 треба назвати твір і його автора.

1. Риторичним питанням “Хто смів сказать, що не богиня ти?” починається  

2. “Дай, щоб старість і смерть оминули мене”, - просить герой твору

3. “Ой напилися і сестри, і браття кривавого пива край лугу” – епіграф до

4. “Калинонько... покрий мене своїм листоньком зеленим”, - просить героїня

5. “Ти тільки гість у моєму житті, сонце”, – каже ліричний герой твору-

6. Упізнайте автора за опорними словами:

а) реалізм, м. Стеблів, “Хмари” –

б) Гнат Карий, хутір Надія, “одежа – перве діло” –

в) терцина, скульптура в Римі, Віршороб Голопупенко – 

г) Є. Чикаленко, співучі арфи, стигла слива

7. Кому Іван Франко присвятив вірш “Декадент”?
8. Про кого Сергій Єфремов сказав: “Один із псевдонімів був “Вартовий”, і трудно добрати інше слово, яке так влучно охарактеризувало б його роль в історії рідного краю».

9. Прочитайте уривок із твору й виконайте завдання.

Чи не краще сісти тихенько й заплющити очі? Я так і зроблю. Сідаю. Круг мене темно. Блискають тільки гострі, колючі згуки, і дрібно сиплеться регіт на металеву дошку, як шріт. Хочу спіймати, записати у пам’яті – і не виходить. От-от, здається... Тью-і, тью-і, ті-і-і... Ні, зовсім не так. Трійю-тіх-тіх... І не подібно...

А. Хто автор твору? _____________________________________________

Б. Яка назва твору? _____________________________________________

В. Який жанр твору? ____________________________________________

Г. До якої стильової течії належить? ________________________________

Ґ. Назвіть не менше трьох яскраво виражених у наведеному уривку ознак цієї стильової течії:

10. Заповніть літературний паспорт твору І. Франка «Котляревський»:



Орел могучий на вершку сніжному
Сидів і оком вздовж і вшир гонив.
Втім, схопився і по снігу мілкому
Крилом ударив і в лазур поплив.

Та груду снігу він крилом відбив,
І вниз вона по склоні кам’яному
Котитись стала – час малий проплив,
І вниз ревла лавина дужче грому.

Так Котляревський у щасливий час
Вкраїнським словом розпочав співати,
І спів той виглядав на жарт не раз.

Та був у нім завдаток сил багатий,
І огник, ним засвічений, не згас,
А розгорівсь, щоб всіх нас огрівати.




а) літературний рід: ____________________________________________

б) жанр твору: ________________________________________________

в) віршовий розмір: ___________________________________________

г) тип римування: _____________________________________________

ґ) провідний мотив: ____________________________________________

д) художні засоби першої строфи (не менше трьох) : ____________________






__________________________________________________________________




Українська мова
1.  Написати твір.
Є душі зоряні, вони ясні шляхи в житті прослали (В.Сосюра)
(12балів)
2.       Записати правильно слова.
Зар..во, не/до/вподоби, екстрен..ий,  Р(р)еспубліка  Р(р)умуніявіце/пр..м..єр, честь/честю, пів/дині, макро/економічний, не/наче/б/то, по/сусідству, північно/американський, воз..єднан..я, кисло/молочний, пр..ор..тетспагеті..іК(к)кабінет М(м)міністрів У(у)країни по/четверо, різко/окреслений, з/про/між, все/одновійськово/зобов’язаний, ім..іграція, всього/на/всього, пр..зиден..кий.
(9 балів)
3. Записати речення, розставити розділові знаки. Побудувати його структурну схему, зробити синтаксичний розбір (підкреслити члени речення, надписати над кожним словом, якою частиною мови є, дати загальну характеристику всій конструкції).
Душно й солодко пахне в бабиному садку тернів цвіт гудуть у ньому бджоли з підсонячного боку та оси  що налітають сюди з лісу попастися (Г.Тютюнник).
(8 балів)
4.    Виконати завдання.
Записати слова у фонетичній транскрипції.
           Усміхаєшся, ворітця, зжився, екземпляр, шістсот, лічба, переллється, обмежся.
У словах поставити наголос.
           Спина, чорнозем, черговий, ознака, фольга, горицвіт, донька, псевдонім.       
Записати іменники в орудному відмінку однини.
           Продаж, кобзар, путь, тюль, Швець (прізвище), швець, верф, нехворощ.
(6 балів)
5. Відредагувати речення. 
Я рахую, що екзамен по фізиці здам прекрасно. У зустрічі прийняли участь поети і письменники різних поколінь. У Франції розроблено найбільш надійніший у світі атомний реактор. Згадуючи дитинство, перед моїми очима постає батьківська хата. Не дивлячись на погодні умови, альпіністи вирушили в гори. Завдяки дощу я підхопив сильну нежить.
(6 балів)
41бал

Українська література
1. Зробити ідейно-художній аналіз вірша «Маленькі сонця» Василя Симоненка.
Минула ніч, і сонце білогриве
Несе на тросі огненному день,
І блискітки, швидкі та метушливі,
Стрибають на асфальті де-не-де. 
Мовчать каштани, стомлені і мляві,
Та ось під них, у царство тишини,
Ввірвалися чорняві і біляві,
Блакитноокі дочки і сини. 
І вже каштанам ніколи дрімати,
І сонце не надивиться згори
На їх носи, рум'яні і кирпаті,
На витівки, на ігри дітвори. 
І небо теплотою глибиніє,
І радість наливається в серця 
-
Сміються, бігають, пустують, мріють
Малесенькі замурзані сонця. 
(10балів )
2. Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності.
1. «До найкращих оздоб українського письменства», на думку І.Франка, належить твір…
2. Українську історичну прозу І.Нечуй-Левицький збагатив романами …
3. Комедія  М.Старицького «За двома зайцями» є переробкою твору...
4. У повісті М. Старицького «Оборона Буші» події відбуваються… 
5. «Палкий, як порох, сміливий, як голодний вовк, він усіх побивав, над усім верховодив» – це … з твору …
6. Яку поезію М.Старицького, що стала відомою народною піснею, використав М.Лисенко як арію Левка в опері «Утоплена», написаній за мотивами повісті М.Гоголя? Як цю пісню називають у народі?
7. Хто з героїв твору І. Карпенка-Карого «Мартин Боруля» вважає, що «краще жити на світі щасливим мужиком, ніж нещасним паном – це всякий знає!»?
(7 балів)
3. Дати розгорнуту відповідь. Український реалізм: причини виникнення, специфічні риси, представники, їхні твори.                                          (6 балів)
23 бали
Загальна кількість – 64 бали










Мова             31б.
І. Розгорніть подану цитату в роздум. (12б.)
«Щастя твоє в тобі самому: пізнавши себе, пізнаєш усе, а не пізнаєш себе, ходитимеш у темряві…» (Г. Сковорода)
Введіть у текст роздуму цитатний матеріал.

ІІ. Відредагуйте текст. (4б.)
Попереду під звуки воєнного марша йшли ветерани, ті, що приймали участь у визвольних змаганнях нашого народу. Не дивлячись на похилий вік, вони бадьоро крокували стрункими рядами, а чисельний натовп, який знаходився по ліву сторону проспекта, щиро аплодував своїм героям.

ІІІ. Поставте розділові знаки. (1б.) Підкресліть головні і другорядні члени речення. (2б.) Зобразіть подане речення схематично. (1б.) Дайте загальну характеристику синтаксичній конструкції. (2б.)
            Тріпочуться слова мов бджоли на дощі
            Вривається розмова ледве розпочата
            Спалахують думки й ховаються мерщій
            І погляд мов метелик ясний і крилатий.

IV. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях. (9б.)
  1. Доберіть українські синоніми – відповідники до слів:
Анахорет, гіпотеза, автономія, генеза, прогрес, оптимальний. (1б.)
  1. До поданих фразеологізмів доберіть по 2 фразеологізми-синоніми й розкрийте їх значення. (2б.)
Битий Жак –
Де Макар телят пасе –
  1. Назвіть стилістичні засоби фонетики. Наведіть приклади. (2б.)
  2. Визначте способи творення поданих слів.
Сузір’я, закоханий, лісостеповий, перехід. (1б.)
  1. Складіть 3 речення зі словом битий так, щоб у кожному воно належало до різних частин мови. (3б.)


Література                  (17б.)
І. Запитання і завдання: відповідайте, додержуючи чіткості й лаконічності у висловлюваннях. (8б.)
  1. Який твір І. Нечуя-Левицького був задуманий як антиотрута проти яничарства, манкуртства і зради?
  2. За псевдонімами письменниць назвіть їхні автоніми (справжні прізвища й імена).
Уляна Кравченко,Ірина Вільде, Марко Вовчок, Олена Пчілка.
  1. У романі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» використано багато прислів’їв. Наведіть приклади (не менше 4).
  2. Історіографічний жанр часів визвольної боротьби українського народу під проводом Б. Хмельницького (Назвати не менше 4).
  3. Хто назвав «Кайдашеву сім’ю «сміхом крізь сльози»?
  4. До якої театральної родини належала актриса Марія Садовська-Барілотті?
  5. Назвіть однойменні поетичні та малярські твори Т. Шевченка (не менше 3).
  6. За поданою цитатою В. Шевчука назвіть твори:
«Такі твори… пишуться на межі епох занепаду й піднесення і мають предтечну місію; …зовсім не є дивним, що приблизно в одному часі на Україні з’являються два епохальні твори, які для самооздоровлення нації мали виняткову вагу».
А) … - цей твір «розбудив українців емоційно».
Б) … - твір «дав підстави до національного пробудження в освічених верствах суспільства».
ІІ. Теорія літератури (3б.)
  1. Установіть відповідність:
А)
Монументалізм
1
Типовість
Б)
Орнаменталізм
2
Чуттєвість
В)
Стиль доби Відродження
3
Канонічність, принцип триєдності
Г)
Бароко
4
Ідеалізація
Ґ)
Класицизм
5
Наслідування античності
Д)
Сентименталізм
6
Ускладненість
Е)
Романтизм
7
Пишнота, химерність
Є)
Реалізм
8
Простота
  1. Назвіть троп, яскраво виражений у рядках.
Та темний бовван на козачій могилі
Про давнє минуле кричить мовчазливо.
(П. Тичина)
  1. У чому секрет поданого вірша? Назвіть цю віршову форму.
            О Мадонно, Дамо,
            О надіє і Дано,
            На душу дан
            Вам Мав-
ки лик.
ІІІ. Зробити ідейно-художній аналіз вірша. (6б.)
Росте Антонич, і росте трава,
і зеленіють кучеряві вільхи.
Ой, нахилися, нахилися тільки,
почуєш найтайніші з всіх слова.
Дощем квітневим, весно, не тривож!
Хто стовк, мов дзбан скляний, блакитне небо,
хто сипле листя — кусні скла на тебе?
У решето ловити хочеш дощ?

З всіх найдивніша мова гайова:
в рушницю ночі вклав хтось зорі-кулі,
на вільхах місяць розклюють зозулі,
росте Антонич, і росте трава.

1 комментарий:

  1. кредитна компанія, яка надає мені кредит у розмірі 5 000 000,00 доларів Коли інші кредитні інвестори нехтують моєю пропозицією, але містер Бенджамін Лі надає мені кредит на успіх. Вони безпосередньо беруть участь у фінансуванні позики та проекті в частині інвестицій. вони надають фінансові рішення компаніям та особам, які шукають доступу до фондів ринків капіталу, вони можуть допомогти вам фінансувати ваш проект або розширити свій бізнес .. Контакт по електронній пошті :::: Також 247officedept@gmail.com або пишіть на номері Whatsapp на + 1- ( 989-394-3740)

    ОтветитьУдалить